امشب ماه به نزدیک ترین فاصله خود با زمین در ۱۰۰۰ سال گذشته می رسد

امشب ماه به نزدیک ترین فاصله خود با زمین در ۱۰۰۰ سال گذشته می رسد به گزارش شاه بلاگ، امشب با رخ دادن پدیده «ماه نو»، ماه در نزدیک ترین فاصله خود به زمین طی ۱۰۰۰ سال گذشته قرار خواهد گرفت.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، با عنایت به این که ما نمی توانیم پدیده«ماه نو»(New moon) را از نقطه نظر زمین ببینیم، بیشتر اوقات در مورد این پدیده هیجان زده نمی شویم. ماه نو زمانی رخ می دهد که نیمه روشن ماه رو به ما نیست، ازاین رو ما چیزی جز تاریکی نمی بینیم. اما ماه نو امشب یک مورد ویژه است.
به قول وب سایت Timeanddate.com که از راه داده های «آزمایشگاه پیش رانش جت»(JPL) ناسا برای تعیین فواصل ماه و زمین استفاده می نماید، در ۲۱ ژانویه ۲۰۲۳ ساعت ۳: ۵۴ پس از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی(۰: ۲۴ صبح یکشنبه به وقت تهران)، ماه دقیقاً ۳۵۶ هزار ۵۶۸ کیلومتر از سیاره ما فاصله خواهد داشت.
از آنجائیکه مدار ماه کاملا دایره ای نیست و بیضوی است، فاصله آن از زمین همیشه تغییر می کند. دفعه بعد که ماه جدید مقرر است به این نزدیکی برسد، در ۲۰ ژانویه سال ۲۳۶۸ خواهد بود و ماه در واقع ۹ کیلومتر نزدیک تر خواهد بود. در مقایسه، میانگین فاصله ماه ۳۸۴ هزار و ۴۰۰ کیلومتر است.


حال اگر این ماه یک ماه کامل بود، آنرا یک «ابرماه»(Supermoon) در نظر می گرفتیم. ابرماه زمانی رخ می دهد که ماه در حضیض یا نزدیک ترین فاصله به زمین در طول مدار خود قرار می گیرد و در آسمان، بزرگ تر و درخشان تر به نظر می آید. در هر حال، از آنجائیکه این ماه نو است، آسمان کاملا تاریک خواهد بود اما جزر و مد تحت تاثیر این ابرماه نامرئی قرار خواهد گرفت و زمین در حوالی این تاریخ یک جزر و مد بالا را تجربه خواهد نمود.
ماه امشب امکان دارد نامرئی باشد اما این چیزی از اهمیت آن کم نمی کند چونکه به علت دیگری، یک ماه ویژه است. این ماه، زمان جشن سال نو قمری را نشان داده است که در سرتاسر آسیا، بخصوص در چین جشن گرفته می شود. برپایه گاه شماری جانوری، سال جاری سال خرگوش است. گاه شماری جانوری، یک چرخه ۱۲ ساله است که در آن هر سال با یک حیوان متفاوت نشان داده می شود.




منبع:

1401/11/02
12:32:47
5.0 / 5
381
تگهای خبر: آزمایشگاه , تاریخ , جت , سایت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است