پژوهشگران انگلیسی مطرح كردند

بهبود حافظه كوتاه مدت با تصور راه رفتن به سمت عقب!

بهبود حافظه كوتاه مدت با تصور راه رفتن به سمت عقب! شاه بلاگ: دانشمندان در كمال تعجب مشاهده كرده اند كه كمی راه رفتن به سمت عقب یا حتی تصور آن، می تواند به تقویت حافظه كوتاه مدت افراد كمك نماید.



به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، یك مطالعه از محققان دانشگاه "روهمپتون"(Roehampton) در لندن نشان داده است افرادی كه به سمت عقب حركت می كنند در آزمایش حافظه، بهتر از افرادی كه در حال ایستاده بودند یا به سمت جلو حركت می كردند، عمل كردند.

محققان از 114 تن از داوطلبان خواستند به تماشای ویدیویی بنشینند كه در آن كیف یك خانم دزدیده می شد و سپس به پرسشنامه ای درباره آنچه كه می توانند از این ویدیو به خاطر بیاورند، پاسخ دهند.

داوطلبان سپس تماشای ویدیو، به سه گروه تقسیم شدند. به یك گروه گفته شد كه 10 متر به سمت جلو راه بروند. از گروه دیگر خواسته شد 10 متر به عقب حركت كنند و به گروه سوم باز گفته شد تا ثابت در جای خود بایستند.

سپس از آنها 20 سوال درباره اتفاقات ویدیو پرسیده شد و مشخص شد كه گروهی كه به عقب راه رفته بودند، به صورت متوسط پاسخ های صحیح تری را نسبت به دو گروه دیگر داده بودند.

متخصصان دانشگاه "روهمپتون" این اثر را در پنج آزمایش مختلف، مشاهده نمودند.

یكی از این آزمایشات، با همین روش انجام شد، با این تفاوت كه از داوطلبان خواسته شد تا كلماتی كه قبل از طریق رفتن در یك فهرست مشاهده كرده بودند را به یاد بیاورند.

در آزمایشی دیگر، از داوطلبان خواسته شد حركت رو به جلو و عقب را تصور كنند و در یك آزمایش دیگر، شركت كنندگان فیلم را در یك قطار مشاهده نمودند تا محققان تاثیر حركت رو به جلو یا عقب را بررسی كنند.

در همه آزمایش ها، گروهی كه رو به عقب حركت كردند یا حتی آنرا تصور كردند، بیشترین پاسخ صحیح را دادند و عملكرد بهتری نسبت به گروه های دیگر داشتند.

محققان این را بعنوان یك تجربه آماری قابل توجه و ارتباط بین مفاهیم "زمان" و "فضا" كه در تشكیل خاطرات در ذهن ما ضروری هستند، در نظر گرفتند.

دكتر "آكسنتیجویچ"(Aksentijevic) كه سرپرست این مطالعه بود، اظهار داشت: این موضوع، استدلال جزئی این ایده است كه زمان واقعا توسط فضا بیان و تعریف میگردد.

هنوز معین نمی باشد كه چرا حركت به صورت واقعی یا حتی تصور، باید دسترسی ما به خاطرات را بهبود بخشد. اما دكتر آكسنتیجویچ امیدوار است تحقیقات آتی آنرا روشن سازد و همین طور نحوه استفاده از آنرا دریابیم.

وی اظهار داشت: من مطمئن هستم كه این كار می تواند برای كمك به مردم در به خاطر آوردن مسائل مختلف، مفید باشد. اما چگونگی آن، سوالی است كه با تحقیقات بیشتر پاسخ داده خواهد شد.

"ریچارد آلن" از دانشگاه لیدز انگلستان می گوید نتایج این مطالعه بسیار جالب است و امكان دارد راه هایی برای بهبود عملكرد حافظه عرضه نماید.

وی اضافه كرد: با این وجود، من فكر می كنم پیش از اعتماد به این اثر، باید نتایج آنرا دقیقا در گروه هایی تكرار نماییم تا مطمئن شویم.




1397/08/28
13:28:44
5.0 / 5
4586
تگهای خبر: دانش , فضا , متخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۲
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است