انبار لباس فضانوردان روسیه كجاست؟

انبار لباس فضانوردان روسیه كجاست؟ شاه بلاگ: اینجا نه بازار كهنه فروش ها است و نه انبار استودیوی فیلمسازی، اینجا در حقیقت انبار لباس شهرك ستاره ای، محل آموزش فضانوردان روسیه است و این آقا هم ایوان كورچكف و لباسی هم كه می بینید همان لباس فضایی ˮسوكولˮ است.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا؛ به طور معمول فضانوردان از لباس فضایی "سوكول" در زمان پرتاب، رسیدن به ایستگاه فضایی بین المللی، همین طور در وقت بازگشت به زمین استفاده می شود. این لباس تقریباً ۱۰ كیلوگرم وزن دارد و گرچه تا حدودی قابلیت تنظیم هم دارد اما برای هر فضانورد به طور اختصاصی ایجاد می شود.
سوكول در هر شرایطی می تواند بعنوان یك سامانه مستقل، هوای مورد نیاز فضانورد را تأمین و با عنایت به كیپ بودن آن، چنانچه در هوای داخل ناو اختلالی پیش آید، از جان فضانورد محافظت كند. سوكول توانایی سرویس دهی تا ۳۰ ساعت در محیط با فشار هوای عادی یا دو ساعت در خلاء را دارد.
این لباس را كارخانه "زوزدا" پس از حادثه كشته شدن فضانوردان سایوز -۱۱ ساخت و شامل یك لایه فشار داخلی از جنس تركیبی لاستیكی و یك لایه بیرونی از پارچه نایلونی سفید بسیار فشرده است. چكمه ها با لباس یكپارچه هستند، اما دستكش ها قابلیت جابجایی دارند و با استفاده از دستبندهای آلیاژ آلومینیوم به لباس متصل می شوند. "كلاه ایمنی" باز می تواند باز و بسته شود اما در زمان بسته بودن كلاه و پوشیدن دستكش ها، داخل لباس كاملاً كیپ است.
سوكول دارای چهار جیب و تسمه هایی برای تنظیم لباس در دست ها، پاها، قفسه سینه و شكم است.
یك فشار سنج در مچ دست چپ وجود دارد. یك آینه با بند لاستیكی به مچ دست راست بسته است كه كمك می نماید فضانورد چیزهایی را مشاهده كند كه خارج از دید او هستند. وجود یك محافظ لاستیكی كه به دور گردن چفت می شود این امكان را می دهد در صورت فرود سفینه در آب، حتی با باز كردن كلاه محافظ، آب به داخل لباس نفوذ نكند.
فضانوردان غیر از مراحل سفر، در موارد دیگری مانند آموزش در شبیه ساز سایوز و یا فرود در آب از این لباس استفاده كنند.
لباس سوكول طی مراحل خاصی در كارخانه زوزدا برمبنای فرم و اندازه بدن فضانوردان ساخته و آزماش می شود و فضانورد در مراحل مختلف آموزش چنانچه به این لباس نیاز باشد باید آنرا از آقای كورچكف تحویل بگیرد و پس از اتمام كار تحویل دهد. در هر مرحله این لباس مجدداً به زوزدا بر می گردد و سپس بررسی كامل چنانچه مشكلی برای آن پیش نیامده باشد، طی امضای اسناد رسمی به او برگردانده می شود و چنانچه اشكالی هم داشته باشد، زوزدا مسئول است ضمن ثبت و ضبط صورتجلسه، اشكال را برطرف كرده و لباس را به وی تحویل دهد.
در هر حال آقای كورچكف انباردار لباس های فضانوردان است و باید آنرا به موقع تحویل آنها بدهد. او چند دهه این مسئولیت را داشته و بنا به قول فضانوردان به رغم داشتن احساس مسئولیت بالا و منضبط بودن، انسانی خوش اخلاق و با نشاط و پركار است.



1398/01/13
13:32:17
5.0 / 5
4700
تگهای خبر: بین الملل , سرویس , فضا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۲
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است