متان معمای حل نشده محیط زیست!

متان معمای حل نشده محیط زیست! به گزارش شاه بلاگ با وجود افزایش سطح گاز متان در سال های اخیر، پژوهشگران هنوز از دلیل قطعی این مورد مطمئن نیستند.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از نیوساینتیست، سطح گاز متان پارسال بالا رفته و این افزایش از سال های گذشته تابحال ادامه داشته است اما پژوهشگران هنوز موفق نشده اند دلیل آنرا به صورت دقیق مشخص كنند.
گزارش های "اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریكا"(NOAA) حاكی از این هستند كه در سال ۲۰۱۸، تراكم متان در جو افزایش یافته است. متان، دوام چندانی ندارد اما قدرت آن بسیار بیشتر از دی اكسید كربن است. میزان متان موجود در طبیعت، از سال ۲۰۰۷ تابحال رو به افزایش بوده و در چهار سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است. علل افزایش متان منابع انسانی و طبیعی كه همه چیز از چاه های نفت و گاز تا تالاب ها را شامل می شوند، هستند.
پژوهشگران در اوایل سال جاری اخطار دادند كه اگر افزایش سطح متان به همین صورت ادامه پیدا كند، پایین نگه داشتن دما و مقابله با گرمای جهانی، دشوار خواهد بود.
"یوان نیسبت" (Euan Nisbet)، پژوهشگر "رویال هالووی، دانشگاه لندن" (RHUL) اظهار داشت: افزایش متان، به موضوعی نگران كننده برای پژوهشگران تبدیل گشته اما شاید دلیل اصلی نگرانی این باشد كه هیچ كس دلیل واقعی افزایش این گاز را نمی داند.
"اد دلوگوكنسكی" (Ed Dlugokencky)، پژوهشگر اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریكا اظهار داشت: جنبه آزاردهنده مبحث این است كه ما نمی دانیم كدام فرایند، علت اصلی افزایش متان با سرعت كنونی است.
"كیث شاین" (Keith Shine)، پژوهشگر "دانشگاه ریدینگ" (University of Reading) انگلستان اظهار داشت: حقیقت این است كه میزان افزایش تراكم متان در جو، در حال رسیدن به سطحی است كه در سال ۱۹۸۰ وجود داشت و این موضوع، نگران كننده است. بی اطلاع بودن از علت اصلی این افزایش هم به نگرانی ها دامن می زند.
یكی از علل احتمالی این است گرم شدن محیط زیست، امكان آزاد شدن متان تالاب ها را زیاد می كند و به افزایش گرما منجر می شود. نیسبت اضافه كرد: من مطمئن نیستم اما به نظر می آید گرما، گرما را تغذیه می كند. به هر حال برای تأیید این موضوع، به شواهد بیشتری نیاز داریم.
"ربكا فیشر" (Rebecca Fisher)، پژوهشگر رویال هالووی، دانشگاه لندن اظهار داشت: ما هنوز نمی دانیم كه افزایش متان، ناشی از انتشار حاصل از منابع طبیعی مانند تالاب ها است یا از منابع انسانی مانند سوخت های فسیلی ناشی می شود.



1398/03/06
19:46:01
5.0 / 5
4167
تگهای خبر: پژوهش , جهان , دانش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۵
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است