جبران كم آبی با فناوری -۱۲

تامین آب سالم یك روستا با دستگاه ایرانی، از بین بردن رسوبات واملاح

تامین آب سالم یك روستا با دستگاه ایرانی، از بین بردن رسوبات واملاح شاه بلاگ: دبیر كارگروه آب ستاد توسعه آب، خشكسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری از طریق اندازی دستگاه ایرانی برای تصفیه آب با املاح بالا در روستاهای جنوب كشور آگاهی داد.



دكتر جهانگیر پرهمت در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینكه در خوزستان میزان رسوبات آب و مواد معلق بالاست، اظهار داشت: نیاز بود كه برای حل این مشكل از توانایی شركتهای دانش بنیان بهره ببریم، اظهار نمود: بخش عمده ای از سكنه روستاهای خوزستان از آبهای نامناسب كه درصد شوری زیادی دارند استفاده می كردند كه این میزان رسوبات و كدورات غیر استاندارد بوده است.
دبیر كارگروه آب ستاد توسعه آب، خشكسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری اضافه كرد: بنا بر این ستاد برنامه ای گذاشت كه این مشكل را به واسطه شركتهای دانش بنیان برطرف كند و بر طبق این برنامه، اعتبارات طراحی و ساخت دستگاهی كه این آب را تصفیه كند را در اختیار یك شركت دانش بنیان قرار دادیم.
وی با اشاره به اینكه در این راستا این شركت دانش بنیان موفق به طراحی و ساخت دستگاه الكترودیالیز شد كه قادر به از بین بردن رسوبات آب چاه روستاهای جنوبی كشور است، افزود: ساخت این دستگاه از سال قبل شروع شد كه امسال به نتیجه رسید و اخیرا در خوزستان به بهره برداری رسیده است.
پرهمت با تاكید بر اینكه این دستگاه به صورت پایلوت در روستای شوش در استان خوزستان نصب و به راه افتاده است، اضافه كرد: این دستگاه با ظرفیت ۱۵۰ مترمكعب در شبانه روز امكان تصفیه آب یك روستا را دارد.
به گفته وی، هدایت الكتریكی آب در این روستاها بالای چهار هزار بوده كه استاندارد نیست ولی این دستگاه می تواند آب را در حد استاندارد تصفیه كرده و آنرا در دسترس روستاییان قرار دهد.
وی با اشاره به اینكه دستگاه شوری آب را زیر هزار رسانده و آنرا در حد استاندارد می كند، عنوان كرد: فناوری ساخت این دستگاه در كشور وجود نداشته و این شركت دانش بنیان توانسته دانش فنی ساخت آنرا بدست آورد؛ مقرر است برای تعداد زیادی از روستاهای كشور كه رسوبات آب منطقه شان زیاد است این دستگاه به بهره برداری برسد.
پرهمت با اشاره به اینكه نمونه خارجی دستگاه هم در داخل كشور وجود نداشته است، بیان كرد: برنامه داریم این دستگاه را برای دو روستا در جنوب اجرایی نماییم.


منبع:

1398/06/01
01:06:49
5.0 / 5
4769
تگهای خبر: توسعه , جهان , دانش , دانش بنیان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است