واكنش لیلی رشیدی به وضعیت این روزهای كودكان

واكنش لیلی رشیدی به وضعیت این روزهای كودكان به گزارش شاه بلاگ لیلی رشیدی وضعیت كودكان امروز را همچون كودكان دهه شصت توصیف كرد كه مسایلی مانند جنگ و فشارهای اقتصادی و دوران سازندگی، تأثیر اجتناب ناپذیری بر آنان گذاشت.


واقعیت این است كه قرار نیست دنیا همواره بر مدار آرزوهای ما بگردد و زندگی همیشه روی خوش به ما نشان دهد. این مطلب را بزرگسالان به حكم تجربه می دانند. هرچند گاهی، پذیرشش برای آنان هم دشوار می باشد ولی بی رحمی های ناگزیر زندگی را چگونه باید برای كودكان توضیح داد.
در دوران خانه نشینی كرونایی، مطالب بسیاری درباره سرگرم كردن كودكان در فضای خانه انتشار یافته است؛ بعضی از مراكز فرهنگی، كتابخانه های مجازی راه اندازی كرده اند و بعضی نهادها همانند كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان نمایش های آنلاین را در اختیار مخاطبان گذاشته اند. بعضی بازی های خانگی را پیشنهاد و برخی دیگر فیلم های مناسب را سفارش كرده اند ولی سرگرم كردن كودكان، تنها بخشی از ماجراست و این وضعیت، ابعاد بسیار گسترده تری دارد.
لیلی رشیدی بعنوان هنرمندی كه سال هاست با گروه سنی كودك و نوجوان ارتباط مستقیم دارد، در گفتگو با ایسنا، زوایای پنهان دیگری را از شرایط دشوار امروز تشریح می كند كه در قیاس با بحث سرگرم سازی كودكان، بسیار عمیق تر است.
این هنرمند كه مدت هاست مشغول آموزش تئاتر به گروه سنی كودك و نوجوان است، وضعیت كودكان امروز را همچون كودكان دهه شصت توصیف كرد كه جنگ و تبعات آن تأثیر غیر قابل انكاری بر زندگی آنان گذاشت.
رشیدی در آغاز اظهار داشت: كاملا مشخص است كه به دنبال شیوع كرونا وضعیت بسیار دشواری برای تمام گروه های سنی بوجود آمده و این شرایط تنها برای كودكان سخت و كلافه كننده نیست بلكه بر تمام اعضای خانواده تأثیر گذاشته است.
او افزود: این روزها پدرها و مادرها بسیار تحت فشار هستند و نمی توان از آنان توقع داشت همیشه درست و منطقی رفتار كنند اما در هر حال در وهله اول باید تلاش نماییم تا محیط خانه برای تمام اعضای آن نه فقط كودكان، شاد و راحت شود. وقتی پدر و مادر بتوانند تفریحات خویش را در خانه داشته باشند بهتر می توانند به كودكان خود شادی و آرامش ببخشند.
رشیدی، فیلم دیدن خانوادگی را یكی از طریق های شاد كردن تمام اعضای خانواده دانست و افزود: بعضی فیلم ها مانند «اشك ها و لبخندها» این خصوصیت را دارند كه تمام اعضای خانواده می توانند در كنار یكدیگر آنها را تماشا كنند و به این شیوه در كنار هم لذت می برند.
این بازیگر با تاكید بر اینكه نمی توانیم آرمان گرایی نماییم، افزود: باید به بچه ها توضیح دهیم كه پدر و مادر هم باید ساعاتی را برای خود داشته باشند و نمی توانند شبانه روز در اختیار آنان باشند. اگر آنان از این خلوت بی بهره بمانند، حال و حوصله كودكان خویش را نخواهند داشت.
رشیدی با اشاره به دشواری های دیگری كه این روزها بر سر راه خانواده هاست، تشریح كرد: می توان برای این روزها فیلم و كتاب و موسیقی و تئاتر پیشنهاد كرد اما باید به دیگر ابعاد این ماجرای پیچیده هم نگریست و برای آنها راهی اندیشید. مثلا یكی از معضلات خانواده ها درس های آنلاین كودكان است كه شرایط را برای آنان خیلی دشوار كرده است. از سوی دیگر برخی از خانواده ها در خانه های كوچكی زندگی می كنند و همه اعضای خانواده، از بامداد تا شب با هم هستند و فضای خصوصی ندارند.
او توضیح مسایل روز را یكی دیگر از معضلات پدر و مادرها دانست و اضافه كرد: در این میان یكی دیگر از مسایل خانواده ها این است كه چگونه اتفاقات روز را برای كودكان خود توضیح دهند كه بچه ها اذیت نشوند و باید راه درستی برای انتقال موضوعات به فرزندان خود پیدا كنند.
لیلی رشیدی در ادامه این گفتگو از دیگر ابعاد این وضعیت هم سخن اظهار داشت: ما تا به اینجا درباره خانواده های عادی صحبت كردیم كه شرایط عام این روزها را دارند ولی اینها فقط بخشی از جامعه ما هستند. خانواده های دیگری هم هستند كه عزیزی را از دست داده اند. تصور كنید به یك كودك چگونه باید توضیح بدهیم كه مثلا پدربزرگش یا خدای ناكرده مادر یا پدرش را بر اثر كرونا از دست داده و دوستان و آشنایان هم نمی توانند در این شرایط سخت در كنارش باشند و تسلی اش دهند. چگونه باید یك نوجوان را مجاب كرد كه نمی تواند با عزیز از دست رفته اش خداحافظی كند و در خاكسپاری او حضور داشته باشد. امیدوارم هیچ كودك یا نوجوانی در چنین موقعیتی قرار نگیرد ولی به هر حال اینها هم بخشی از زندگی است و متاسفانه امكان وقوع آن وجود دارد.
بازیگر نمایش های «منهای دو» و «هملت شازده كوچولوی دانمارك» تصریح كرد: ازاین رو می بینید مسئله سرگرمی، فقط یك بخش ماجراست چونكه این فاجعه ابعاد بسیار گسترده تری دارد. اطلاع رسانی درست درباره بیماری، آگاهی بخشیدن به كودكان به صورتی كه گرفتار ترس و وحشت نشوند، مدیریت اخبار و... همه مسایلی است كه هر روز خانواده های دارای فرزند با آنها دست به گریبان هستند.
او افزود: اخیرا بعضی از پدر و مادرها باید سر كار خود حاضر شوند درحالیكه كودكان شان در خانه اند. آنها باید بچه های خویش را كجا بگذارند؟ طبیعتا بعضی از كودكان پیش پدر بزرگ و مادر بزرگ می مانند ولی اگر پدر یا مادری كه شاغل است، ناقل بیماری باشد، پدر بزرگ و مادربزرگ چه گناهی كرده اند كه در معرض بیماری قرار می گیرند؟!
كارگردان نمایش «اسم» از تبعات اقتصادی كرونا هم سخن اظهار داشت: خیلی از مشاغل از نظر مالی گرفتار زیان و ضرر بسیاری شده اند. پدری كه گرفتار تنگنای مالی است، بطور قطع عصبی خواهد بود و طبیعتا نمی تواند همیشه با كودك خود خوش برخورد و با حوصله رفتار كند. پس باید برای این كودكان هم كه ناخواسته متحمل فشار اقتصادی خانواده می شوند، فكری كرد.
لیلی رشیدی وضعیت كودكان امروز را همچون كودكان دهه شصت توصیف كرد كه مسایلی مانند جنگ و فشارهای اقتصادی و دوران سازندگی، تأثیر اجتناب ناپذیری بر آنان گذاشت.
او توضیح داد: شرایط فعلی شامل خود مسئله كرونا، نتایج اقتصادی، خدای نكرده از دست دادن عزیزان و... بطور قطع بر زندگی كودكان امروز تأثیر غیر قابل انكاری می گذارد و باید برای همه اینها راهكارهایی پیدا نماییم چونكه به هر حال پدر و مادران این نسل، راه هایی برای سرگرم كردن فرزندان خود پیدا می كنند ولی چگونه باید با دیگر فجایع روز رو به رو شوند. این مسئله مهم ماست.




1399/01/18
23:43:33
5.0 / 5
3323
تگهای خبر: آنلاین , جت , فضا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است