افزایش ایمنی بدن برابر سرطان با كمك یك پروتئین جدید

افزایش ایمنی بدن برابر سرطان با كمك یك پروتئین جدید به گزارش شاه بلاگ پژوهشگران آمریكایی در بررسی جدید خود دریافتند كه نوعی پروتئین می تواند به ایمنی بدن در مقابل سرطان كمك نماید.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، سرطان بیماری فریبنده ای است و می تواند با حیله های حیرت انگیزی در بدن باقی بماند و گسترش پیدا كند اما پژوهشگران "دانشگاه راش"(Rush University) و "دانشگاه كالیفرنیا، سن دیه گو" (UCSD)، راهی برای مداخله در این حیله ها و جلوگیری از رشد و متاستاز تومورهای سرطانی یافته اند.
سلول های میلوئیدی، نوعی گلبول سفید هستند كه برای جستجوی "بیماری زا" یا "پاتوژن " در بدن حركت می كنند. این سلول ها به دو دسته تقسیم می شوند. "درشت خوار ام1"(M1 macrophage) كه رشد تومور را سركوب می كنند و "درشتخوار ام2"(M2 macrophage) كه دقیقا برعكس این كار را انجام می دهند و با سلول های تی مبارزه می كنند تا فعالیت و رشد سرطان ادامه یابد.
این پژوهش جدید، یك سرنخ حیاتی را در مورد تبدیل سلول های میلوئیدی به درشت خوار یا سلول های دیگر نشان داده است. برپایه این پژوهش، نكته اصلی، وجود نوعی پروتئین موسوم به "CD11b" است كه روی سطح سلول های میلوئیدی وجود دارد. با افزایش فعالیت این پروتئین، تعداد سلول های میلوئید ام1 هم افزایش می یابد؛ در حالیكه كاهش آن، به رشد سلول های میلوئید ام2 منجر می گردد. تومورها برای نجات پیدا كردن، این پروتئین را سركوب می كنند تا سلول های میلوئید ام2 را به وجود آورند و رشد خویش را بالا برند.
پژوهشگران با مشخص كردن این مكانیسم، قابلیت CD11b را در درمان سرطان مورد بررسی قرار دادند. آنها در آزمایش خود از موش هایی استفاده كردند كه به صورت كامل فاقد این پروتئین بودند. تومورهای سرطانی به موش ها پیوند زده شد و پژوهشگران دریافتند كه رشد تومور در این موش ها، بسیار بیشتر از موش های تحت كنترل است.


در مرحله بعد، پژوهشگران به موش های معمولی، مولكولی موسوم به "لوكادهرین 1" (LA-1) تزریق كردند. این مولكول توانست عملكرد CD11b را افزایش و تعداد تومورها را به شكل چشمگیری كم كند. در نهایت، پژوهشگران با اطمینان از این كه این مولكول عملكرد درستی دارد، موشی را مهندسی كردند كه CD11b همیشه در بدن آن فعال بود. تومورهای بدن این گونه موش هم به شكل قابل توجهی كاهش پیدا كرد.
پژوهشگران باور دارند كه این پژوهش نشان داده است CD11b، هدف امیدوار كننده ای برای روش های جدید ایمنی در مقابل سرطان است.
این پژوهش، در مجله "Nature Communications" به چاپ رسید.



1397/10/17
13:43:45
5.0 / 5
4354
تگهای خبر: پژوهش , دانش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است